Iedereen heeft wel eens een periode met lichamelijke of geestelijke klachten. Zit je niet lekker in je vel? Bijvoorbeeld doordat je slecht slaapt, pijn hebt, (over)vermoeid bent, je lusteloos voelt of juist onrustig? Momenteel ziet het leven van veel mensen er door de coronacrisis een stuk anders uit dan een paar maanden geleden. Het dagelijkse ritme van werk eventueel gecombineerd met een gezin is sterk veranderd. Bovendien wijzigt de situatie ook nog eens voortdurend. Dit kan leiden tot diverse klachten. Vaak ontstaan deze klachten doordat je als persoon niet in balans bent. Om toch jezelf weer in balans te kunnen brengen, vind je hieronder enkele handige tips.

Niemand is precies hetzelfde. Balans is daarmee ook echt iets persoonlijks. Niet iedereen baat bij alle tips. Het is vooral zaak uit te zoeken wat bij jou past.

Kom in beweging….

Bewegen heeft diverse voordelen. Ten eerst verhoogt het je energieniveau. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je doorzettingsvermogen, en slaap je beter door gezonde vermoeidheid. Ook werkt beweging als mentale opkikker doordat je minder piekert. Het is erg doeltreffend als het gaat om het verdrijven van negatieve gedachten en ruimte te maken om positief te denken. Je hoeft hiervoor overigens echt de lat niet heel hoog te leggen. Sportieve topprestaties zijn niet nodig. Maar kom wel uit die luie stoel en kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt. Wandelen, fietsen of joggen zijn zelfs in deze coronatijd nog gewoon mogelijk, zolang je rekening houd met de omstandigheden.

… En maak tijd om te ontspannen

Bij veel mensen zijn klachten stressgerelateerd. De druk in het leven ligt hoog en je moet mee in de stroom. Tenminste, dat idee hebben veel mensen. Om in balans te komen zou het veel mensen helpen dat idee los te laten. Doe bijvoorbeeld een ding tegelijk. Multitasking werkt toch niet beter. Zeg daarnaast eens ‘nee’ tegen andere mensen. In een goede relatie of vriendschap moet dat geen probleem zijn. Ook is het handig om vrije tijd gewoon in te plannen in je agenda. Houd hierbij ongeveer 20 procent aan om iets ontspannends voor jezelf te doen of om gewoon te niksen.

Voedingssupplementen

In Nederland wordt er (gelukkig) niet heel snel gegrepen naar medicijnen bij klachten. Er zijn wel voedingssupplementen die je kunnen helpen om in balans te komen weer. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld baat hebben bij het gebruik van cdb-olie. Het kan bij klachten en aandoeningen verzachtend werken. Voor veel mensen werkt cbd-olie bijvoorbeeld bij het verminderen van pijn, het opwekken van eetlust en beter slapen voor een goede nachtrust.

Gezond eten en drinken

Door de coronacrisis zijn veel horeca gesloten. Dit biedt een uitgelezen moment om zelf weer eens meer tijd te besteden aan koken. Aangezien veel mensen thuiswerken en dus geen lange reistijd van en naar werk hebben, zou hier ook meer tijd aan besteed kunnen worden. Online barst het van de websites met recepten. Daarnaast kun je hier ook vele kookboeken bestellen, die je heel coronaproof thuis kunt laten bezorgen. Kies voor veel verse producten zoals fruit en groente en producten die vezels bevatten. Neem overigens niet alleen de tijd om te koken, maar natuurlijk ook van het opeten ervan. Geniet!

Genoeg kwalitatief goede slaap

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Voor de een is zeven uur per nacht voldoende, terwijl de ander minimaal acht uur nodig heeft. Hoeveel slaap je ook nodig hebt, zorg er in ieder geval dat je die hoeveelheid ook haalt. Ga dus op tijd naar bed aangezien rust erg belangrijk is om weer in balans te komen. Morgen is er weer een dag om van alles te doen. Let overigens niet alleen op de hoeveelheid slaap, maar ook op de kwaliteit. Zorg dus voor een donkere slaapkamer, fris beddengoed en geen tv of mobiel meer vlak voor het slapengaan.