Intermittent fasting winst steeds meer aan populariteit. Zo zijn er zijn steeds meer mensen die vasten om af te vallen of omwille van gezondheidsvoordelen. 

Maar werkt het ook echt? Ik zocht het voor jullie uit in dit artikel. 

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting (IF) is geen specifieke dieetmethode wat vertelt wat je moet eten, maar geeft richtlijnen over de timing van je eetmomenten. Je wisselt hier periodes van vasten af met momenten dat je wel eet. Dit kan op een aantal manieren, waarvan de volgende vormen het meest populair zijn: 

Methode 1: Om de dag vasten
Bij deze vorm van IF vast je om de dag. Je eet bijvoorbeeld 24 uur niets of hooguit wat groentes en daarna eet je 24 uur wel.  

Methode 2: De 2/5 methode
Bij deze methode vast je 2 dagen van de 7 dagen. 

Methode 3: Vasten op bepaalde dagmomenten 
Deze methode is het meest populair en heet ook wel time restricted feeding. Je vast bijvoorbeeld 16 van de 24 uur, waarbij je binnen een periode van 8 uur al je maaltijden eet 

Waardoor is intermittent fasting zo populair? 

Volgens de voorstanders zorgt IF ervoor dat we ons fitter, gezonder en slanker voelen. Door een periode niet te vasten heeft het lichaam tijd om zich te herstellen. Daarnaast ervaart het lichaam minder stress, omdat je veel minder vaak eet. Met als gevolg dat op langere termijn je suiker en hormoon houding verbetert, je minder snel veroudert en je zult afvallen. Aldus zo luidt de achterliggende theorie van de voorstanders. 

De commercie speelt hier vervolgens met verschillende diëten en kookboeken slim op in. En voila een nieuwe hype is geboren.

Maar werkt het ook echt om af te vallen? 

Over de effectiviteit van IF zijn wisselende resultaten. Zo blijkt uit verschillende meta-analyses (studies die onderzoeken samenvatten) dat IF niet beter werkt om af te vallen dan wanneer je op een normale manier afvalt. Verder zijn er ook aanwijzingen dat mensen die zijn afgevallen met IF een hoger risico lopen om weer aan te komen in gewicht. Dit heeft waarschijnlijk te maken dat deze dieetmethode je niet leert om op een gezonde manier maat te houden met lekker eten. 

Leef je langer door te vasten? 

Hoe zit het dan met dat vasten veroudering kan tegengaan? Ook hier is nog heel weinig over bekend. Onderzoek bij mensen staat namelijk nog in de kinderschoenen. Bij dierenstudies zijn wel positieve effecten gevonden. Maar het onderzoek bij muizen of wormpjes kun je niet 1 op 1 vertalen naar mensen.

Ga voor een langdurige gedragsverandering

Mijn advies is om een leefstijlverandering te kiezen die je ook op langere termijn vol kunt volhouden. Voor iedereen is dat anders, maar wat vaak werkt is door met kleine stapjes je leefstijl te veranderen en te leren om op een gezonde manier maat te houden met lekker eten. 

Probeer het eens bij jezelf uit of intermittent fasting wat voor jou is. 

Dit artikel is geschreven door Erik van FIT.nl