Urineverlies is een vervelend probleem. Een kwart van de vrouwen en 15% van de mannen heeft er last van. Sommige mensen kunnen nauwelijks meer bewegen. En naarmate je ouder wordt, dan merk je soms ook dat je ongewild wat urine verliest. Soms begint dit zelfs ook al na een zwangerschap of eerder. Zwakke bekkenbodemspieren zijn vaak de oorzaak. Wanneer je jonger bent, dan kun je nog veel oplossen door deze spieren te trainen. In deze blog geven we je 7 tips van experts tegen urineverlies.

Gebruik het juiste materiaal

Gebruik je incontinentiemateriaal, vraag dan altijd naar advies voor het juiste product. Zo weet je zeker dat je het juiste incontinentiemateriaal koopt. En voor de mannen is er speciaal incontinentiemateriaal: Ten men. De materialen van een ander gebruiken is meestal geen goed idee. Gebruik ook geen maandverband. Dit is niet geschikt om urine op te vangen.

Bekkenbodemspieren

Het trainen van de bekkenbodemspieren kan een enorm verschil maken bij beginnend urineverlies. Je traint daarbij zowel de bekkenbodemspieren als de plasspieren. Deze trek je op en span je aan. Daarna laat je ze weer los. Dit doe je voor alle verschillende spiergroepen in de bekkenbodem.

De juiste houding

Belangrijk is ook om je plas niet te lang op te houden en dus direct naar het toilet te gaan. Plas ook in de juiste houding. Dit wil zeggen met de voeten op de grond en de knieën 90 graden gebogen. Zorg er ook voor dat je geen druk geeft tijdens het plassen. Laat alles er als het ware vanzelf uitlopen.

Drink voldoende

Zorg ervoor dat je gedurende de dag voldoende drinkt. Te weinig drinken zorgt voor problemen met de blaas. Drink rond de 2,5 liter vocht per dag. Het beste is om vier keer per dag naar het toilet te gaan.

Draag een broek met rekband

Wanneer je een broek draagt die je snel uit kunt trekken, dan is dat gemakkelijker wanneer je naar het toilet gaat. Wanneer je nog een rits of allerlei knopen moet openen, dan kan dit vaak lang duren. Een broek met rekband heb je zo uit.

Zet een po naast je bed

S-avonds een po naast je bed is ook een goed idee. Zo hoef je niet halsoverkop je bed uit te rennen en dat voorkomt valpartijen. Wil je geen po, zorg er dan voor dat je alle obstakels, zoals kleedjes en snoeren verwijdert. Plaats ook nachtlampjes in de stopcontacten op de route naar het toilet zodat je niet hoeft te zoeken naar de lichtknoppen. Zo weet je zeker dat je snel en zonder problemen bij het toilet aankomt.

Medische check

Urineverlies kan ook andere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een blaasontsteking of een verstopping van de plasbuis. Laat dit dus altijd even checken door je huisarts. Een verstopping drukt op je plasbuis en blaas en zorgt zo voor urineverlies. Ook met een blaasontsteking lukt het niet om je urine op te houden. De huisarts kan een kweek doen en snel zien of er een ontsteking is. Met een antibioticakuur ben je er snel weer vanaf.