Bij een burn-out heb je geen energie meer om iets te doen. Zelfs de kleinste alledaagse dingen voelen te zwaar. Te lang heb je alle ballen hoog moeten houden: werk, je gezin, een sociaal leven, sporten en af en toe een momentje voor jezelf. Het kan de beste overkomen. Met deze tips geven we je enkele handvatten voor zelfzorg.

Begin met acceptatie

Accepteren van de situatie is misschien wel de lastigste stap, omdat je toegeeft aan het gevoel dat het niet goed gaat. Je hoeft geen strijd aan te gaan met de burn-out, want hierdoor gaat jouw herstel alleen maar een stuk langer duren. Je hoeft je voor niemand te bewijzen en je hoeft je al helemaal niet te schamen dat het niet meer gaat. Door toe te geven dat je niet langer zo door gaat creëer je ruimte voor begrip uit je omgeving. Een burn-out is tegenwoordig een maatschappelijk probleem met naar schatting honderdduizenden mensen die de diagnose hebben gekregen van de huisarts.

Waar krijg je energie van?

Dit is een moment om een stap terug te doen. Dit is niet altijd makkelijk, maar vanuit de situatie word je gedwongen om de situatie in kaart te brengen. Door welke zaken of situaties ervaar je spanning en stress? Wat is er nodig om deze spanningen weg te halen? Bekijk het probleem in mogelijke oplossingen. Gedurende de burn-out heb je de tijd om bezig te zijn met dingen waar je wel energie van krijgt. Zodra je weet wat de energievreters zijn, kun je deze zoveel mogelijk vermijden. Wellicht heb je tijd om je favoriete hobby weer op te pakken of wil je zelfs een nieuwe hobby op gaan pakken. Focus op de dingen die je energie geven en waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten. Het is ook een goed idee om de bezem door je huis te halen. Een schoon en opgeruimd huis is goed voor de geest en geeft ruimte om na te denken.

Wat vergoedt de zorgverzekering?

Vanuit de basisverzekering wordt het herstel van een burn-out niet vergoed; je werkgever is verantwoordelijk voor de kosten. Het is een algemeen ziektebeeld dat geen alomvattende behandeling kent. Hierdoor is een vergoeding vanuit de zorgverzekering niet mogelijk, tenzij er specifieke klachten zijn of behandelvormen worden voorgeschreven. Wat vaak voorkomt is dat de bedrijfsarts of huisarts je doorverwijst naar een psycholoog, waarvan de kosten wel binnen de dekking van je zorgverzekering vallen. Het probleem hiermee is dat er een foutief label op je wordt geplakt om wel een vergoeding te bewerkstelligen. Officieel word je namelijk niet behandeld voor een burn-out. Zeker na of tijdens een burn-out valt het aan te raden om zorgverzekeringen goed te vergelijken en te checken wat er wordt vergoed vanuit de goedkoopste zorgverzekering. Wellicht heb je genoeg aan deze dekking.