Denkend aan Holland, zien wij fietsers traag en zwoegend door oneindig laagland gaan... Ho stop! Fietsen kan tegenwoordig moeiteloos, soepel en vooral gezwind. Dankzij de elektrische fiets, waarvan de ‘hybride’ ideaal is het voor woon-werkverkeer van nu.

In grote steden, die meer en meer autoluw worden gemaakt, met files die qua recordlengte met elkaar wedijveren, met parkeertarieven die sky high zijn... Om over de ergernis van trajectcontroles en bijkomende boetes voor 7 km/u te hard nog maar te zwijgen. Neen, de glans van de heilige koe is in sneltreintempo aan het verdoffen. Hoog tijd voor het stalen ros. De hybride fiets is de nieuwe realiteit voor woon-werkverkeer. Deze vinding mag dan funest zijn voor de poëzie, voor fietsers is hij een zegen.



WAT IS EEN HYBRIDE FIETS?

Hybride betekent gewoon ‘kruising’, in dit geval een combinatie van twee technieken, mechanisch en elektrisch. En het wil zeggen dat deze fiets zowel uitermate geschikt is voor woon-werkverkeer als voor recreatieve ritten in de vrije tijd. Door het lage gewicht van het frame heeft een hybride fiets het comfort van een stadsfiets en mede dankzij de
middenmotoren en de versnellingen (bij sommige modellen wel 30) zijn tegenwind en heuvelopwaarts niet langer een kwelling. En ja, ook al ben je ‘electrified’, je beweegt natuurlijk wel, wat dus weer goed is voor je lijf, je gezondheid en wat ook ontspannend werkt. Bedenk verder dat met een fiets je reistijd naar en van werk min of meer vastligt en niet zoals met een auto door fileleed flink kan uitlopen.


ACTIERADIUS, CO2 VOETAFDRUK

Wat in het verleden nog weleens tegenviel, was de actieradius, wat staat voor het aantal kilometers dat je kan fietsen zonder de accu te hoeven opladen. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe verder je met trapondersteuning kunt fietsen. Maar ook accu’s zijn doorontwikkeld en af te leggen afstanden gaan inmiddels de 150 km ver te boven.

En bij alle heftige milieudiscussies van de laatste tijd is het lekker om te weten dat met een elektrische fiets je zogenoemde Co2 voetafdruk bescheiden is. Per één reizigerskilometer is de Co2 uitstoot 26 tot 40x zo klein als wanneer je in je eentje de auto zou pakken.

FIETS VAN DE ZAAK

Het begrip ‘auto van de zaak’ kent iedereen. Maar is er ook zoiets als ‘een fiets van de zaak’? In 2020 staat het te gebeuren. De overheid wil haar burgers immers graag in beweging zien en ook files terugdringen. Een spaak in de wielen steken past daar niet bij. Net als bij een leaseauto zal voor het privégebruik van een leasefiets wel een vaste bijtelling moeten worden betaald, te weten 7 procent van de waarde. Maar zelfs voor een elektrische fiets in het duurste segment zal dat dus geen pijn in de portemonnee doen. Een tientje per maand ongeveer, voor wie kiest voor een speedbike van 3500 euro.

Wie niet tot 2020 kan of wil wachten... Er zijn ook nu al vergoedingen, die vallen onder de noemer werkkostenregeling, waarbij je moet denken aan reiskostenvergoeding voor fietsers, een fiets aanschaffen via een personeelslening of support bij de aankoopprijs. Vraag er gewoon naar bij je werkgever of check eerst de info bij fietsersbond.nl voor je je precieze fietsplannen ontvouwt. Wijs je werkgever ook op de zogenoemde Fietscalculator, die op de site van fietsersbond.nl te vinden is. Daarmee kan gemakkelijk en meteen worden berekend hoeveel kosten er worden bespaard als medewerkers die nu met de auto gaan voortaan de fiets pakken.



GEWOON ONLINE

Met de auto de stad in op weg naar een fietswinkel? Nee hoor. Je kunt bijvoorbeeld online terecht voor een hybridefiets bij Mantel.com of welk type fiets dan ook. Van racefiets tot mountainbike, van oma- tot stadsfiets. Op werkdagen besteld wordt er een dag later al aan huis geleverd, waarbij de fiets tevens rijklaar voor je wordt gemaakt. Online fietswinkels verschillen qua aanbod en service in niets van een fysieke zaak en verkopen de nieuwste modellen en ook onderdelen van A-merken als Trek, Cube, Gazelle, Batavus, Koga en Giant.

INGEHAALD

Schrijver dezes herinnert zich de volgende gebeurtenis nog maar al te goed. Enkele jaren geleden geselde ik de pedalen van mijn ouwe brik, op weg als ik was van werk naar een zonnig terras. Opeens hoorde ik achter mij een driftig gebel. Luttele seconden later werd ik ingehaald door twee bejaarde dames. Moeiteloos! Gezellig met elkaar keuvelend. Ik wist niet wat mij overkwam, kneep in de remmen, stapte af en keek om mij heen of de wereld nog wel hetzelfde was. Jawel, en toch ook weer niet. Letterlijk en figuurlijk was ik ingehaald door de tijd. De tijd van de elektrische fiets. Het zette mij aan het denken. Wil ik mij nog wel langer fietsend afbeulen of juist mijn energie bewaren voor zaken die ertoe doen? Wil ik nog wel bezweet en afgetrapt en met het snot voor de ogen ’s morgens op kantoor verschijnen? Wil ik nog wel die fietser zijn die zich eenzaam een weg baant, kromgebogen over zijn stuur tegen de wind in...