De ochtenduren, een treinreis, de dag op kantoor, de vergadering, pauze onderweg of op werk, een ontmoeting, een lunchafspraak, een gezellig of moeilijk gesprek... Het begint allemaal met een kop koffie. Koffie brengt (je tot) rust, verkwikt, koffie verbindt en is het oplosmiddel in tal van situaties. Koffie is het medicijn van het leven zelf.

Feiten en fabels over dit zwarte goud verdringen zich, zonder dat dat ook maar iets afdoet van de magie. In de auto wat aan het versuffen? Neem een pauze en een kop koffie en je hebt weldra weer ruim baan om te gaan. Of dat nu inbeelding is of niet maakt eigenlijk niet zoveel uit. Geef vijf mensen een medicijn en vijf mensen een placebo en alle tien zullen ze roepen dat ze er wat van opknappen. Het gaat om de gedachte. Niets sterker dan de menselijke geest. Zeg koffie en je verkwikt al. Eén op de twee Westerlingen neemt daarom dagelijks een kop koffie.

STOFFEN

Koffie bevat ruim duizend stoffen, waarvan cafeïne de bekendste is. Vermoedelijk vormt de koffieplant deze stof om insecten af te weren. Behalve koolhydraten, eiwitten, vetten en mineralen zoals calcium en magnesium, bevatten de zaden van de koffieplant nog zo’n tachtig verschillende zuren, waaronder citroen- of appelzuur.

FEITEN

Er zijn legio onderzoeken over de opwekkende werking van koffie. Feit is...

• In koffie zit cafeïne, een stimulerende stof. Wanneer je een kop koffie drinkt, duurt het zo’n twintig minuten voordat de cafeïne begint te werken. Daarna duurt het nog drie kwartier voordat de stof helemaal is opgenomen. Normaal (dus zonder koffie) maakt je lichaam gedurende de dag steeds minder activerende neurotransmitters zoals dopamine aan. Cafeïne zorgt voor een minder sterke afremming en zo ook dat we ons minder snel vermoeid voelen.

• Koffie droogt je lichaam niet uit. Met normale hoeveelheden (tot zes koppen per dag) blijft je vochtgehalte in balans en blijf je dus fris en fruitig. Alzo maakt koffie ons inderdaad tot betere chauffeurs en heeft het een positieve uitwerking op onze prestaties bij andere bezigheden, vooral als die monotoon van aard zijn.

• Wij kennen figuren die ’s middags om 13.00 uur al een kop koffie weigeren omdat ze anders ’s avonds de slaap niet kunnen vatten. Kan koffie dus ook iets te over-stimulerend werken? Nou nee dus. Gewoon inbeelding. Een normale consumptie verstoort de slaap van gezonde mensen niet; ook niet als ze ’s avonds nog een kop drinken.

• Van alle koffies is een espresso het beste. Daarin zitten namelijk minder zuren. Lichter verteerbaar ook dan filterkoffie omdat de koffiebonen langer worden geroosterd.

POPULAIR

Het populair-wetenschappelijke maandblad EOS deed een onderzoek naar koffie en concludeerde dat geen enkele andere drank zo populair is in West-Europa als koffie. Koploper zijn de Scandinaviërs (met een verbruik van 7,2 tot 9,6 kilo koffie per jaar per persoon), kort daarna volgt Nederland (6,7 kg), maar ook in Duitsland (5,2 kg) of België (4,9 kg) wordt er meer koffie dan water of bier gedronken. Met die twee tot vier koppen per dag laten de West-Europeanen zelfs klassieke koffielanden als Italië ver achter zich.

KOFFIE ZETTEN...

...is eigenlijk een begrip uit het verleden. Zoals je bij bellen ook niet langer ‘ophangt’ of ‘verkeerd bent verbonden’ enzo. De tijd van een traag pruttelend koffiezetapparaat en gedoe met filters is tijdrovend en even achterhaald als FaceBook. Neen, dit zijn de dagen van cups. Snel, schoon, lekker! Uiteraard moet je dan wel voor een A-merk gaan, bijvoorbeeld voor die van de uitvinder ervan, het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé. De Nespresso capsules zijn wereldwijd inmiddels veelvuldig geïmiteerd. Een Wereldcup, dus eigenlijk

GEORGE CLOONEY

Opmerkelijk is dat de Nespressomachine al in de jaren zeventig is uitgevonden, maar dat om onduidelijke redenen er toen niets met deze vinding werd gedaan. Te vooruitstrevend waarschijnlijk. Pas in 1986 kwam in samenwerking met Krups de eerste machine op de markt, zonder nou meteen een succes te worden. Capsules vlogen toen in de ruimte, niet in koffiemachines. Of misschien omdat George Clooney nog niet aan het filmsterren-firmament was verschenen om het grote publiek te overtuigen van het gemak van zo’n mooi glimmende aluminium capsule.