Het is voor velen in de schoonheidsindustrie een droom die werkelijkheid wordt: een eigen bedrijf starten. Na het afronden van de opleiding en het opdoen van (vaak veel) werkervaring, is het tijd om de vleugels uit te slaan. Want laten we eerlijk zijn: wat let je?! Zeker in een branche als de beauty sector is er ontzettend veel mogelijk wanneer het gaat om het starten van je eigen onderneming. Het is niet voor niets dat veel schoonheidsspecialisten, naast hun baan, ook thuis veel klanten hebben. Tijd om ├ęcht voor jezelf te beginnen en je eigen bedrijf te starten. Door deze stappen te volgen maak je een goede start!

  1. Schrijf je ondernemingsplan
    Het starten van je eigen beautysalon gebeurt natuurlijk niet zomaar. Je zal vooraf echt het nodige onderzoek moeten doen. Al dit onderzoek voeg je samen in je ondernemingsplan. Zaken die je onderzoekt zijn bijvoorbeeld de trends en ontwikkelingen in de markt, de concurrentie, de locatie van je toekomstige onderneming en welke kansen en bedreigingen er in het verschiet liggen.

  2. Ontwikkel een marketingplan
    Na de afronding van je ondernemingsplan, start je aan een marketingplan. Hoe ga jij jouw onderneming in de markt zetten, en hoe zorg je ervoor dat jij jezelf onderscheidt van de rest. Wat zijn slimme manieren om jezelf te promoten, en hoe pak je dit aan? Er zijn binnen de beauty industrie genoeg handigheidjes waar je op in kan haken. Denk bijvoorbeeld aan het genot van funshoppen: de ideale manier om jouw lijn beautyproducten door je klanten mee naar huis te laten nemen. Of wat dacht je van speciale acties tijdens de feestdagen, verjaardagen of voordat de vakantieperiode aanbreekt? Genoeg momenten om even in te haken op dat speciale beauty en wellness momentje waar zo ontzettend veel mensen naar op zoek zijn.

  3. Laat een huisstijl ontwikkelen
    Nu dat alle basisstappen gezet zijn, is het tijd om je onderneming een gezicht te geven. Kies een naam en laat een logo en huisstijl ontwikkelen. Er zijn genoeg freelance professionals die je hier voor een fijn bedrag mee kunnen helpen. Zo zorg je er direct voor dat jouw nieuwe onderneming overal te herkennen is.

  4. Promoot je eigen bedrijf!
    En als laatste stap is het natuurlijk ontzettend belangrijk om voldoende promotie op te pakken. Mocht je al klanten hebben, dan informeer je hen natuurlijk weken van te voren al van de opening van jouw onderneming. Laat posters en flyers drukken om ook de omgeving op de hoogte te brengen van jouw start, of organiseer een tof evenement om de opening te vieren. Hoe meer promotie, hoe beter!