Iedereen kan de tering krijgen, maar het hoeft niet! is het thema van de nieuwe campagne van KNCV Tuberculosefonds. Het is ongelofelijk hoe vaak we schelden of juist enthousiast roepen met de kreet “Tering”. Het woord is dan ook goed bekend, maar dat het om tuberculose, de meest dodelijke infectieziekte ter wereld gaat, dat weten veel mensen niet. En daarom gaat KNCV Tuberculosefonds, op een ludieke manier, bewustwording creëren voor het feit dat tering eigenlijk tuberculose is en deze ziekte helaas nog steeds bestaat.

Digitaal scheldpotje en 24 maart Wereld Stop Tuberculose Dag

24 maart was het Wereld Stop Tuberculose Dag en dan starten de activiteiten. Rondom deze dag kunnen mensen bijvoorbeeld de tering-quiz gaan doen. En erachter komen dat tuberculose of TBC vroeger ook wel de tering genoemd werd, omdat mensen letterlijk ‘weg teerden’ door de bacterie. Ook zetten we Nederland aan om een compilatie te delen, met fragmenten van bekende Nederlanders, die “tering” uitroepen. En dan vragen we Nederland natuurlijk om meteen geld te storten in het digitale scheldpotje op www.iedereenkandeteringkrijgen.nl.

Campagne

De campagne omvat dus online activiteiten met spots, een quiz over wat tering precies is en een scheldpotje. We zenden tv-spots uit op Socutera, radio-spots bij QMusic en vallen op met snelwegmast-advertenties.

Bron: KNVC