Ouderdom komt met gebreken, het is een cliché, maar daardoor niet minder waar. Het aantal eenzame ouderen in Nederland is – ondanks veel mooie initiatieven – hoog. “Er doen zich regelmatig schrijnende situaties voor. Maar naast dat ouderen zich eenzaam kunnen voelen, is er ook een groep ouderen die letterlijk aan hun lot worden overgelaten”, stelt Marc Bolderman, bestuurder van personenvervoerder Willemsen-de Koning.

“Als zij naar het ziekenhuis moeten, zijn er vaak artsen en verzorgenden die ons bellen om het vervoer te regelen.” Maar daarmee begint voor iemand op leeftijd een intensief emotioneel proces, zo zegt Marc Bolderman. “Op het moment dat eenzame ouderen in afwachting van een ziekenhuisbezoek thuiszitten, kunnen ze zich over van alles zorgen gaan maken”, legt hij uit. “Ze kunnen piekeren over of ze wel op tijd aankomen op hun afspraak, bij wie ze in de auto stappen, om over het uiteindelijke ziekenhuisbezoek zelf nog niet te beginnen.”

Eenzame ouderen

“Wij vinden het belangrijk dat onze bijrijders het bijvoorbeeld kunnen hebben over hoe ze zich voelen, mits ze daar behoefte aan hebben natuurlijk.” Om die reden krijgen de chauffeurs die bij de personenvervoerder werken ook trainingen om in te schatten wat voor contact de klanten in de auto verwachten. “De ene persoon heeft meer behoefte aan een gesprek dan de ander. Maar als iemand eenzaam is en wat kwijt wil, is daar bij onze chauffeurs altijd ruimte voor.” Daarnaast moeten chauffeurs alert zijn op afwijkend gedrag. “Denk maar aan iemand die heel treurig of somber overkomt. Het is aan onze bestuurders om dat op te merken en te rapporteren aan bijvoorbeeld de verzorgers of familie.”

“Zorgvervoer vergt ook echt een speciale aanpak, we selecteren onze chauffeurs daar zorgvuldig op. We zoeken naar sociale types, mensen die begrijpen dat ze ouderen moeten behandelen alsof het hun eigen ouders zijn”, vertelt Marc Bolderman. “En die instelling geldt eigenlijk voor iedereen hier, van het management tot de telefonisten.”

Ouderenzorg

Onder meer met de eenzaamheid in het achterhoofd, vindt de bestuurder van Willemsen-de Koning het belangrijk om vertrouwd te zijn voor de klanten op leeftijd. “Wij zijn daarom aangesloten bij een aantal vaste zorginstellingen”, aldus Marc Bolderman. “Hierdoor kunnen we dezelfde bestuurders vaker langs dezelfde locaties sturen, waardoor de ouderen de chauffeurs ook gaan herkennen.” Ouderen die iets kwijt moeten, kunnen hierdoor volgens Bolderman onderweg naar bijvoorbeeld het ziekenhuis makkelijker hun ei kwijt.

“Los van het feit dat ouderen hun verhaal bij onze chauffeurs kunnen doen, is het social contact in de taxi vaak ook heel leuk”, vertelt Bolderman. “Mensen die er alleen voor staan worden van een beetje interesse, een goed gesprek en een luisterend oor simpelweg erg vrolijk, en dat gaat trouwens twee kanten op. Onze chauffeurs genieten ook van het contact met onze bijzondere klanten.”