We zien vandaag de dag het algehele welzijn als een van de belangrijkste factoren voor een goed en gezond leven. Hierdoor wordt een drukke fulltime baan steeds vaker als een minder belangrijke factor gezien. Maar het vinden van een gezonde werk-privébalans? Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Misschien wordt de werkdruk ineens verhoogd doordat er een collega uitvalt of omdat het bedrijf een flinke groei maakt. Het is dan belangrijker dan ooit dat je een goede balans tussen werk en prive gaat vinden. Waarom dit zo belangrijk is, lees je hier.

Je voorkomt dat de werkdruk bij jou op kantoor te hoog gaat worden

Een hoge werkdruk is een van de grootste factoren die een negatieve impact op ons leven heeft. Je neemt deze werkdruk onbewust mee naar huis, wat ervoor kan zorgen dat je in de avond extra moet werken of veel aan het piekeren bent in bed. En dit is natuurlijk niet een leven lang vol te houden. Door de werk-privébalans gezond te houden, krijg je niet te maken met dit probleem En dat is natuurlijk wel zo fijn.

Je ontdekt een nieuwe hobby of pakt een bestaande hobby net even wat makkelijker op

Ga je maar al te graag aan de slag met een betere werk-privébalans? Dan is het een goed idee om als eerste helder voor jezelf in kaart te brengen van wat voor soort activiteiten of hobby’s je energie krijgt. Dit kan enorm verschillend zijn - van een wandeling in het bos tot een hobby die je binnenshuis uit kunt voeren. Voor ieder is er altijd wel wat wils. Heb je op dit moment al een goed beeld van een hobby of een andere activiteit die je graag in je vrije tijd op wilt pakken?

Bespreek met je werkgever altijd of de werk-privé balans in jouw situatie gezond is

Het belangrijkst van alles, is dat je je werk-privébalans altijd goed in de gaten blijft houden. En merk je dat je baan je veel te veel energie kost en raakt het daardoor uit balans? Trek dan altijd op tijd aan de bel bij je werkgever en kom op deze manier samen tot een betere oplossing. Dit scheelt jou weer aardig wat frustratie en energie en een werkgever krijgt meteen een goed beeld van de daadwerkelijke situatie op de werkvloer. Dat maakt het communiceren ook weer net even wat fijner.